Skip to Content

Niin digitaaliset kuin käsin kirjoittamisen taidot vaativat harjoittelua kehittyäkseen.

Blogi

Tutkimus kannustaa kehittämään opiskelun supervoimaa

Kirjoittajat: Mari Honko, Sari Sulkunen Julkaistu:

Niin digitaaliset kuin käsin kirjoittamisen taidot vaativat harjoittelua kehittyäkseen.

Aikuiskouluttaja, kun kehität opiskelijoidesi monipuolisia kirjoittamisen taitoja, tuet heitä yhteiskunnassa toimintaan ja osallisuuteen.

Kirjoittamalla jäsennetään opittavia sisältöjä, suhteutetaan näitä aiempiin tietoihin ja käsityksiin sekä osoitetaan osaamista. Kirjoittamalla kirkastetaan ajatuksia, ruokitaan luovuutta ja rakennetaan minuutta oman alan asiantuntijana.

Yhdessä kirjoittaessa ja kirjoittamalla keskustellen puolestaan jaetaan ajatuksia muiden kanssa ja kehitellään niitä sellaisiin suuntiin ja syvyyksiin, joihin yksin kirjoittaessa ei ole pääsyä.

Kirjoittaminen on opiskelun supervoima.

Digitaaliset alustat ja laitteet tarjoavat kirjoittamiseen ennennäkemättömän monipuoliset mahdollisuudet. Käsin kirjoittamisella puolestaan on tunnistettu hyötyjä, joita digitaalisella kirjoittamisella ei ole.

Kirjoitustaito on järki-investointi

Kirjoittamisen tavasta riippumatta monipuolinen kirjoitustaito olisi järki-investointi kenelle tahansa.

Silti moni kirjoittaa vapaaehtoisesti hyvin vähän, jos lainkaan. Kirjoittaminen on ehkä kaventunut muutamiin sanoihin pikaviestimissä tai tekoälyn ohjailuun. Se, mitä kirjoitetaan, tuotetaan todennäköisimmin digitaalisesti, ja moni kirjoittaa käsin lähinnä kauppalappuja. Kuka edes muistaa päiväkirjan tai käsin kirjoitetut rakkauskirjeet, esseet ja muistiot?

Kirjoittamisen potentiaaliset hyödyt ovat selvät: monipuolinen kirjoitustaito on tulevaisuudessakin tarpeellinen taito, joka avaa mahdollisuuksia yhteiskunnassa toimintaan ja osallisuuteen.

Aikuiskasvatuksessa julkaistussa vertaisarvioidussa tiedeartikkelissamme selvitimme opettajien näkemyksiä kirjoittamisesta sekä digitaalisten ja analogisten välineiden roolista opetuksessa. Kokosimme tutkimuksemme pohjalta viisi syytä, jotka kannustavat harjoittamaan kirjoitustaitoa monipuolisesti.

1 Digitaalisessa yhteiskunnassa pärjätäkseen on hallittava digitaalisen kirjoittamisen taito

Digitaalisuus on valtavirtaa. Ilman digitaalisen kirjoittamisen taitoa ei suomalaisessa koulutusjärjestelmässä enää pärjää. Työelämässäkin on yhä kattavammin alasta riippumatta siirrytty digitaaliseen vuorovaikutukseen, oli kyse sitten kirjaamisen käytänteistä, asiakirjojen laatimisesta tai työyhteisössä ja yhteistyökumppaneiden kanssa viestimisestä. Arkisten asioiden hoitaminen edellyttää sekin digitaalisen kirjoittamisen taitoa.

2 Käsin kirjoittaminen tukee oppimista ja ajattelua

Käsin kirjoittaminen vapaa-ajalla on monilla aikuisilla hyvin vähäistä ja yksipuolista. Luokkahuoneistakin ”kynät ovat kadonneet”, totesi eräs tutkimukseemme osallistunut opettaja, eikä käsin kirjoittamiseen yleisesti juuri haluta, huomata tai ehditä antaa aikuisopetuksessa aikaa. Luovien ajatusprosessien edistäjänä ja kirjoittamisprosessin suunnittelun sekä muistin tukena käsin kirjoittamisen edut ovat kuitenkin  selvät. Samoin fyysisten materiaalien, kuten kynän ja paperin, tuntu on monelle tärkeää. Käsin kirjoittamisen taitoakin kannattaa siis harjoittaa!

3 Monipuolinen kirjoitustaito mahdollistaa tarkoituksenmukaisen kirjoittamisen

Digitalisaation lävistämässä yhteiskunnassa digitaalisesta kirjoittamisesta muodostuu sujuvin kirjoittamisen tapa. Parhaiten opinnoissa kuitenkin pärjäävät tutkimusten perusteella ne, jotka pystyvät joustavasti valitsemaan itselleen ja tilanteeseen sopivan kirjoittamisen tavan. Esimerkiksi sisältöjen omaksumisen ja pitkäkestoisen muistamisen kannalta nopein kirjoittamisen tapa on vaivattomin. Se voi kuitenkin johtaa opetuspuheen tai opiskelumateriaalin mekaaniseen kopioimiseen sen sijaan, että asiasisältöjä liitettäisiin aikaisempaan tieto- ja kokemuspohjaan. Lisäksi eri konteksteissa ja eri aloilla kirjoittamisen tavat vaihtelevat, joten monipuoliset taidot ovat tarpeen.

4 Kirjoittamisen taito ei kehity itsestään

Niin digitaaliset kuin käsin kirjoittamisen taidot vaativat harjoittelua kehittyäkseen. Tarvitaan tilaisuuksia harjoitella kirjoittamista mutta myös opetusta ja ohjausta. Aikuiskouluttajankin kannattaa siis ohjata opiskelijoitaan monipuoliseen kirjoittamisen harjoitteluun, myös omaehtoisesti arjessa ja vapaa-ajalla. Kirjoittamisen eri tapojen eduista on syytä keskustella avoimesti: miten sinä kirjoitat eri tilanteissa ja miksi?

5 Kirjoittamisen opetuksessa tarvitaan rohkaisevaa otetta

Joskus aiemmat koulukokemukset käsin kirjoittamisesta ovat antaneet tunteen osaamattomuudesta ja synnyttäneet jopa traumoja. Yhtä lailla heikot digitaaliset taidot voivat aiheuttaa osaamattomuuden tunteita ja kirjoittamisen välttelyä. Kirjoittamisen merkitykset rakentuvat omanlaisikseen kullekin kirjoittajalle, sillä toimijahistoria muovaa voimakkaasti valmiuksia ja motivaatiota kirjoittaa. Rohkaiseva ja kannustava ote opetuksessa on tarpeen, jotta voidaan tukea kaikkien kirjoittajien minäpystyvyyttä ja siten taitoharjoitteluun motivoitumista.

Kuva: Canva. Kuvankäsittely Kvs-säätiö.

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli

Kirjoittajat

Mari Honko filosofian tohtori, yliopistonlehtori, dosentti, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto
Sari Sulkunen filosofian tohtori, professori, kieli- ja viestintätieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto
Back to top