Ei riitä, että työ turvaa toimeentulon, vaan sen on oltava merkityksellistä. Näin ilmenee helsinkiläisille ja tamperelaisille yhteiskuntatieteiden opiskelijoille tehdystä kyselytutkimuksesta.
Yliopisto-opiskelijat ovat tutkimusten mukaan aikaisempaa huolestuneempia opintojen jälkeisestä työllistymisestä. Huoli ei kuitenkaan välttämättä koske vain työpaikan löytymistä vaan myös työn luonnetta ja sen tarjoamia mahdollisuuksia.
Mutta mikä yliopisto-opiskelijoiden mielestä on työssä tärkeää ja arvokasta? Saimme vastauksia kysymykseen kyselytutkimuksella, jolla kartoitimme yhteiskuntatieteiden opiskelijoiden työelämäarvoja Helsingin ja Tampereen yliopistoissa.
Sosiaalista oikeudenmukaisuutta
Tutkimuksemme perusteella yhteiskuntatieteiden opiskelijoille tärkeintä on, että työ edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemista. Tulos ei ole yllättävä. Muissakin tutkimuksissa on huomattu yhteiskunta- ja sosiaalitieteiden opiskelijoiden pitävän tärkeäänä, että työ palvelee omaa etua laajemmin sosiaalisia arvoja.
Turvaa ja haasteita
Tutkimuksemme viittaa siihen, että perinteiset palkkatyön turvallisuutta kuvaavat tekijät, kuten tulojen säännöllisyys, ovat opiskelijoille tärkeitä. Suunnilleen yhtä tärkeitä ovat kuitenkin työn luonteeseen liittyvä työtehtävien haastavuus ja vaihtelevuus sekä mahdollisuus osoittaa omaa osaamista. Opiskelijat haluavat työltä samaan aikaan pysyvyyttä ja turvaa sekä vaihtelevuutta ja haastavuutta.
Tasapainoilua työelämän mahdollisuuksilla ja paineilla
Minkä tahansa työpaikan löytämisen sijaan maisteriksi valmistuvalle voi olla erityisen tärkeää löytää omaan arvomaailmaan sopiva työpaikka löytyminen. Olennaisia ovat tällöin työtä koskevat, omia arvoja vastaavat ominaisuudet, kuten työn vaihtelevuus, haastavuus ja sosiaalinen vaikuttavuus.
Opiskelijoiden mielestä työ on koettava tärkeäksi ja arvokkaaksi.
Työelämä näyttäytyy yhteiskuntatieteiden opiskelijoille vahvasti toimeentulon ja turvan lähteenä, mutta yhtä lailla itsen toteuttamisen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen kenttänä. Työllistyminen opintojensa jälkeen saattaa huolestuttaa opiskelijoita, mutta yhtä lailla he pelkäävät päätyvänsä työhön, joka ei tunnu tärkeältä, merkitykselliseltä ja omien arvojen mukaiselta.
Lisää aiheesta
- Niska, M., Paanasalo, M., & Olakivi, A. (2024). Yhteiskuntatieteiden opiskelijoiden yrittäjämäisyys työelämäarvojen valossa. Aikuiskasvatus, 44(3), 196–209. https://doi.org/10.33336/aik.131891